Monday, October 10, 2005

Elstir notes (quotes)

We first hear of Elsir well before Marcel sees his paintings.
• (I, p.653): “Mais ma grand’mère, qui était venue à celle-ci par le dedans, par l’amour pour les siens, pour la nature, m’avait appris à en aimer les vraies beautés, qui sont tout autres. Elles devaient bientôt me frapper d’autant plus que Mme de Sévigné est une grande artiste de la même famille qu’un peintre que j’allais rencontrer à Balbec et qui eut une influence si pronfonde sur ma vision des choses, Elstir. Je me rendis compte à Balbec que c’est de la même façon que lui qu’elle nous présente les choses, dans l’ordre de nos perceptions, au lieu de les expliquer d’abord par leur cause.
o (look on 654-5 for other interesting passages)

(I, p.802): “…le tableau que j’y trouvais dans la fenêtre.”
• What he sees through the window in his room, he sees like a painting. In particular, it is the ocean that is important.

(I, p.827- )
• p.828: “Elstir ne resta pas longtemps à causer avec nous.”
o “causer”: important word choice, besides chatting, it has its obvious meaning “to cause” (bring about, engender, etc.)
• on the beach he sees a young girl, walking in front of a “person autoritaire” who resembles the portrait of Jeffries by Hogarth
• p.834 “je sentais la possibilité de m’élever à une connaissance poétique

(I, p.834): At the moment that I entered, the creator [Elstir] in the process of finishing (achever), with the brush that he was holding in his hand, the form of the sun at its setting.
• Strong emphasis on the physical and the present of Elstir’s creation and realisation
• P.835 “ce clair-obsur” describing the atelir of Elstir

p.835 “Naturellement, ce qu’il avait dans son atelier…ne se rapporte pas à cette notion”
• along with the passage about the marine painting itself, this is likely to be the most important passage

p.836-7: the painting itself
• the passage is set up in part by the passage before on p.835 where Marcel talks of waking up in the morning and confusing parts of the ocean for coastal land, parts of the sky and ocean, etc

p.843: talking about dreams with Elstir, who tells him that one must get to know one’s dreams completely in order that one might be cured of them.
• This is very interesting, and may make a useful connection between art and contingent, subjective reality. If we think of subjective reality as a dream, then one must get to know oneself completely, entirely, in order to surpass/escape oneself.
Reccurring “chevrefeuilles”
• 3rd time on p.847

p.852 “la beauté de la vie” and loss of signification, art, Elstir

p.854 Carquethuit is mentioned again

0 Comments:

Post a Comment

<< Home